سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه گوگل استادیا، PS5 و Xbox Two | کدام یک بهتر است؟

بازی‌ها همیشه جزو پر طرفدارترین مباحث در طول تاریخ تکنولوژی و کامپیوتر بوده‌اند. حالا که وارد عصر جدیدی از بازی‌ها و کنسول‌های بازی شده‌ایم مهمترین انتخاب پیش روی گیمرها انتخاب کنسول است. از میان ایکس باکس 2، گوگل استادیا و پی اس 5 انتخاب شما چیست؟

 بازی‌ها و کنسول‌های بازی یک محصول از هزاران محصولات فناوری هستند و با پیشرفت روزافزون در زمینه کامپیوتر، گرافیک استفاده شده در بازی‌ها و کنسول‌های بازی نیز بهتر می‌شوند. پس، انتخاب‌ها نیز سخت‌تر شده و خرید وسایل الکترونیک نیز به بررسی دقیق نیاز دارد. اگر شما نیز به بازی‌ها علاقه دارید یا قصد خرید کنسول بازی دارید، این مقاله مخصوص شماست.

Google stadia / گوگل استادیا

 


پلی استیشن 5، ایکس باکس 2 یا گوگل استادیا ؟ کدام یک برای شما بهتر است؟


قرار است برای کنسول گیمرها سال 2020 سالی بسیار جذاب باشد؛ دو کنسول نسل جدید پلی استیشن 5، Xbox 2 و همچنین پلتفرم بازی آنلاین گوگل استادیا به بازار می‌آیند، اما با توجه به اینکه هر سه آنها شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند از کجا بفهمیم که کدام یک برای ما بهتر است؟ البته می‌توانید بروید و هر سه تای آنها را خریده و امتحان کنید، اما بیایید برای کسانی مثل ما که اینقدر بودجه در اختیار ندارند این سه مورد را بررسی کنیم تا بتوانید یک بار و برای همیشه تصمیم بگیرید. PS5 در مقابل Xbox 2 در برابر Google Stadia ، بیایید این سه را مقایسه کنیم.

Google Stadia / گوگل استادیا.jpg

راند اول: قیمت

از آنجایی که برای همه کنسول‌های نسل بعدی قیمت تایید شده‌ای در دست نیست، مجبور شدیم کمی از حدس منطقی خود استفاده کنیم. همه ما از قیمت‌های سرسام آور کنسول‌های بازی با خبریم و شاید به همین دلیل است که خیلی از افراد جذب گوگل استادیا شده‌اند. نسخه Founders تنها 119 پوند قیمت دارد و سه ماه اشتراک سرویس Stadia Pro را شامل می‌شود.

Google Stadia / گوگل استادیا

پس از راه اندازی نسخه Base در سال 2020، دیگر برای بازی نیازی به اشتراک Stadio Pro ندارید و در عوض فقط هزینه بازی‌هایی را که می‌خواهید بازی کنید می‌پردازید؛ مثلاً شبیه وقتی که PS4 دارید ولی PS Plus ندارید.

با در نظر گرفتن هر دو نسخه گوگل استادیا، بیایید ببینیم که هزینه‌های این سرویس در مقایسه با قیمت‌های پیش‌بینی شده ما برای PS5 و Xbox 2 چگونه خواهد بود. از آنجا که متوسط ??طول عمر یک کنسول حدود هفت سال است، می‌خواهیم هزینه‌های این سه کنسول را در این مدت با هم مقایسه کنیم.

اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسد که گوگل استادیا ارزانتر است، اما اگر به اشتراک سالانه این سرویس نگاه کرده و آن را با PS5 و Xbox 2 مقایسه کنید، می‌بینید که به مرور زمان هزینه‌ها ثابت می‌شوند و از آنجا که حتما به اشتراک PS Plus یا Xbox Live نیاز زیادی دارید تا بتوانید با دوستان خود بازی کنید و به محتوای مورد نظر خود دسترسی داشته باشید، ارزش بررسی کردن را دارد. البته احتمالاً قیمت اشتراک سالانه در این سال‌ها نوسان خواهد داشت اما به احتمال زیاد هر سه سرویس به میزان مشابه تغییر می‌کنند.

اگرچه ممکن است نسخه Base گوگل استادیا برایتان هزینه‌ای دربر نداشته باشد، اما باید بازی‌هایی را که می‌خواهید بازی کنید خریداری کرده و با توجه به این که قیمت بسیاری از بازی‌ها این روزها تا 50 دلار رسیده‌اند، هزینه‌هایی که این سرویس برایتان دربر دارد هنوز هم می‌تواند خیلی راحت بالا رود.

راند دوم: مشخصات

گرافیک

Google Stadia / گوگل استادیا

با توجه به اینکه PS5 و Xbox 2 کنسول‌های خوبی هستند، سخت افزار این دستگاه‌ها در طول عمر مفیدشان تغییری نخواهد کرد. گرچه جای تعجب نخواهد داشت اگر شرکت‌های سازنده این دو کنسول چند سالی پس از انتشار این دو دستگاه، نسخه‌ای Pro نیز به بازار عرضه کنند؛ درست مشابه کاری که با نسل‌های قبلی این کنسول‌ها انجام دادند.

از طرف دیگر گوگل استادیا می‌تواند به اندازه نیاز قابل تغییر باشد تا بتواند با فناوری در حال تحول و تکامل امروز سازگار باشد اما، عدم پرداخت هر گونه هزینه، یعنی نسخه Base، بدین معناست که فقط امکانات بسیار ابتدایی سرویس را خواهید داشت؛ بالاخره باید بدانید که به نسبت هزینه‌ای که می‌پردازید از امکانات این سرویس استفاده خواهید کرد.

هردو PS5 و Xbox 2 اعلام کرده‌اند که در زمان عرضه با قابلیت‌های رزولوشن 8k به بازار می‌آیند.گوگل استادیا امسال با رزولوشن 4k عرضه خواهد شد اما، تا زمان انتشار نسخه Base ارتقاء خواهد یافت تا با رقبای خود رقابت کند. این مزیت گوگل استادیا است چرا که می‌تواند با به‌روزرسانی، در بازی رقابت میان کنسول‌ها باقی بماند؛ حتی اگر بعدا سونی و مایکروسافت نسخه‌های Pro را عرضه کنند.

عملکرد آنلاین

Google Stadia / گوگل استادیا

البته نکته مهم بازاریابی گوگل استادیا این قابلیت است که می‌توانید از آن برای پخش بازی در هر صفحه‌ای از تبلت گرفته تا تلویزیون و تلفن‌های هوشمند استفاده کنید. البته همه اینها به شدت به میزان قوی بودن اتصال و سرعت اینترنت شما بستگی دارد.

از آنجا که بازی‌ها با سرعت 60 فریم در ثانیه، سرعتی بسیار بالاتر پخش فیلم‌های Netflix، اجرا می‌شوند، اگر از تلفن هوشمند استفاده می‌کنید به اتصال اینترنتی قوی و بسته‌ اینترنتی نامحدود نیاز دارید. مثلا با رزولوشن 720p حجمی برابر با 4.5 گیگابایت در ساعت و با رزولوشن 1080p تا 9 گیگ در ساعت حجم اینترنت مصرف خواهد شد و اگر می‌خواهید با رزولوشن 4k بازی کنید، 15.75 گیگابایت در ساعت استفاده می‌شود.

اگرچه در این سیستم‌ها می‌توانید در عرض پنج دقیقه به بازی وارد شوید، اگر اینترنت در دسترستان نباشد، اصلاً نمی‌توانید بازی کنید. اگرچه برخی از کارکردهای PS5 و Xbox 2 به اتصال به اینترنت وابسته است، اما وقتی بازی را دانلود یا خریداری کنید با چنین مشکلی مواجه نخواهید بود و می‌توانید هر وقت بخواهید بازی کنید.

راند سوم: بازی ها

بیایید برای یک دقیقه با هم صادق باشیم، برای بسیاری از ما مهمترین عامل در انتخاب کنسول، بازی‌هایی است که می‌توانیم با آن انجام دهیم. در حالی که اکثر بازی‌های تریپل اِی (AAA) اکنون برای سیستم عامل‌های مختلف عرضه می‌شوند، همیشه بازی‌های انحصاری وجود دارد که می‌تواند نظر شما را برای خرید کنسول عوض کند. پس بیایید ببینیم چه بازی‌هایی سال آینده فقط برای یک پلتفرم خاص منتشر می‌شوند؟

بازی ایکس باکس 2: Halo Infinite

چندی پیش، مایکروسافت اعلام کرده بود که بازی Halo Infinite در زمان عرضه Xbox 2 و در کنار آن در اواخر سال 2020 منتشر خواهد شد. بودن نام چنین بازی معروفی در کنار این کنسول در زمان عرضه آن مطمئناً به افزایش آمار فروش کمک خواهد کرد. گیمرهای کامپیوتر نیز از این بازی بی نصیب نخواهند بود، اما کاربران PS5 و گوگل استادیا از آن بی بهره خواهند ماند.

PS5: آخرین بازمانده از ما، قسمت دوم

Google Stadia / گوگل استادیا

این بازی دقیقاً مانند قسمت اول، به صورت انحصاری برای پلی استیشن عرضه خواهد شد. با وجود بازی‌های مشهور، موفق و خبرسازی همچون Death Stranding که در سال 2019 منتشر شد و بازی Cyberpunk 2077 که قرار است در اوایل سال 2020 عرضه گردد، قسمت دوم The Last of US هم ابتدا برای بهمن امسال تاریخ خورده بود که طولی نکشید و زمان انتشار آن به تعویق افتاد و قرار است بهار 98 منتشر شود؛ اما قطعا کسانی وجود دارند که می‌خواهند این بازی را با کیفیت بالاتر روی PS5 هم تجربه کنند.

پس بازی‌های انحصاری Google Stadia کدام بازی‌ها هستند؟ گوگل هنوز بازی اختصاصی چشم‌گیری را برای کنسول بازی‌اش درنظر نگرفته ولی هنوز هم می‌توانید برخی از بزرگترین بازی‌های جدید مانند Cyberpunk 2077 ، WatchDogs Legion و Mortal Kombat 11 را با این کنسول بازی کنید. با این حال فقط زمان مشخص می‌کند که گوگل بدون وجود بازی انحصاری برای کنسول بازی‌ خود موفق به جذب خریداران خواهد شد یا خیر.

بازی های رایگان

Google Stadia / گوگل استادیا

هرکسی که برای PS4 یا Xbox One حق اشتراک پریمیوم را پرداخت کرده باشد، می‌داند که اشتراک‌های پریمیوم، هر ماه بازی‌های رایگانی را نیز شامل می‌شوند. می‌توانید آنها را دانلود کرده و ذخیره کنید و این واقعاً چیزی است که می‌تواند ارزش پولی را که برای این کنسول‌ها پرداخته‌اید، داشته باشد؛ چرا که به شما اجازه می‌دهد با دوستانتان آنلاین بازی کنید. حدس می‌زنیم که سونی و مایکروسافت قصد دارند این سرویس را در کنسول‌های نسل بعدی خود ادامه دهند و فقط بازی‌های ارائه شده را به روز می‌کنند تا بتوانند روی کنسول مناسب کار کنند.

آنچه نمی‌دانیم این مسئله است که آیا خدمات اشتراک همچنان بازی‌های کنسول‌های نسل قبلی خود را پشتیبانی می‌کنند یا فقط بازی‌هایی را برای کنسول‌های آخرین مدل خود ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه Xbox 2 و PS5 تا حدی با بازی‌های قدیمی سازگار خواهند بود، تصور ما بر آن است که این دو کمپانی بازی‌های قدیمی‌تر را در کنار نسخه‌های جدیدتر ارائه دهند.

راند چهارم: سازگاری با بازی‌های قدیمی تر

Google Stadia / گوگل استادیا

هر بار وقتی کنسول بازی جدیدی به بازار می‌آید، بحث درباره سازگاری این کنسول با بازی‌های قدیمی به موضوع داغ تبدیل می‌شود. اکنون می‌دانیم که PS5 با تمام بازی‌های قدیمی سازگار خواهد بود. می‌توانید بازی‌های کلاسیک، قدیمی و فراموش شده PS1 را با کنسول نسل بعدی بازی کنید که از این لحاظ سونی برنده نبرد جلب نظر گیمرها خواهد بود.

Xbox نیز از سازگاری کنسول بازی‌اش با بازی‌های قدیمی خبر داده است، اما به روشی بسیار غیرمتعهدانه! هیچ کس کاملا مطمئن نیست که این کنسول جدید تا چه حد با بازی‌های قدیمی سازگاری دارد و یا حتی با تمام این بازی‌ها سازگار است یا خیر.

از آنجا که Google Stadia کنسولی کاملاً جدید است، هیچ گونه نگرانی در رابطه با سازگاری با بازی‌های قدیمی وجود ندارد، اما با توجه به توانایی آنها در به روزرسانی مداوم نرم افزار و قابلیت‌های این سرویس این احتمال وجود دارد که بازی‌هایی که امروز خریداری می‌کنید را بتوانید برای همیشه در طول عمر این پلتفرم بازی کنید.


برنده کدام است؟


پاسخ به این سوال بسیار شخصی است. برخی از افراد PS5 را دوست دارند در حالی که توجه بسیاری دیگر به Xbox 2 جلب شده است. این در حالی است که متأسفانه بیشتر افراد فکر نمی‌کنند که گوگل بتواند در این رقابت برنده شود. البته شاید چنین نتیجه‌ای بیشتر به خاطر شک و تردید ما در رابطه با این مسئله است که نمی‌دانیم یک سرویس آنلاین بازی تا چه حد می‌تواند خوب عمل کند.

برای اینکه تصمیم بگیرید کدام یک از این کنسول‌ها برای شما بهترین است، باید بدانید که چه بازی‌هایی را می‌خواهید بازی کنید، دوستانتان از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند و بودجه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته‌اید، چقدر است. انتخاب من PS5 است و همیشه سونی را انتخاب خواهم کرد. از بازی Spice World: The Game گرفته تا جدیدترین بازی این شرکت، Final Fantasy، تمام بازی‌هایش را دوست دارم.

شما چطور؟ PS5 ،Xbox 2 یا Google Stadia؟ کدام را خواهید خرید؟ نظرات خود را پایین صفحه با ما درمیان بگذارید.