سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه آنچه درباره عینک هوشمند باید بدانید

عینک هوشمند گجتی پوشیدنی و دیجیتال است که در تکاملی تقریبا 50 ساله این محصول به شکلی که امروزه می‌بینیم، رسیده‌است. در ادامه با تعریف، تاریخچه و بهترین عینک های هوشمند سال 2019 آشنا می‌شویم.

امروزه گجت‌های پوشیدنی در میان مردم جایگاه و محبوبیت خوبی پیدا کرده‌‌اند. در این میان، عینک هوشمند در طول مدت زمانی بیش از 50 سال تکامل یافته و به شکل امروزی درآمده‌ است. در این مقاله می‌خواهیم با این عینک‌ها و تاریخچه آن‌ها بیشتر آشنا شده و جدیدترین و بهترین آنها را از غول‌های تکنولوژی دنیا همچون اپل سامسونگ هواوی و گوگل بشناسیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

  • عینک هوشمند چیست؟
  • تاریخچه کوتاهی از عینک‌های هوشمند
  • بهترین عینک‌های هوشمند سال 2019
    • بهترین عینک: Vuzix Blade
    • به‌صرفه‌ترین: عینک آفتابی TechKen
    • بهترین عینک برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین: Epson Moverio BT-300FPV
    • بهترین عینک برای ثبت فعالیت ورزشی: Vue
    • بهترین عینک برای شرکت‌ها: عینک هوشمند گوگل Google Glass Enterprise Edition
    • عینک هوشمند هواوی Huawei X Gentle Monster
    • عینک هوشمند سامسونگ Samsung SSG-5150GB Active Glasses
    • عینک هوشمند اپل

 عینک هوشمند Spectacles 2 اسنپ چت


عینک هوشمند چیست؟


عینک ها یا عدسی‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی رایانه‌ای هستند که اطلاعاتی را به آنچه که شخص می‌بیند، اضافه می‌کنند. همچنین از آنها گاهی با عنوان عینک‌های هوشمند رایانه‌ای و پوشیدنی یاد‌می‌شود که قادر به تغییر ویژگی‌های دیداری خود در زمان اجرا هستند. عینک‌های آفتابی هوشمند که برای تغییر رنگ از طریق وسایل الکترونیکی برنامه‌ریزی شده‌اند، نمونه‌ای از نوع دوم عینک‌ها هستند.

با استفاده از صفحه نمایش اپیتیکی روی سر (OHMD) یا عینک‌های بی‌سیم دارای صفحه‌نمایش شفاف (HUD) یا واقعیت افزوده (AR)، اطلاعات بر روی محدوده دید کاربر قابل مشاهده است. این سیستم‌ها قابلیت انعکاس تصاویر دیجیتالی را دارند و همچنین به کاربر این امکان را می دهند تا هنگام کار با عینک، اطراف خود را ببیند و یا حتی با آن بهتر ببیند. در حالی که مدل‌های قدیمی می‌توانند از عهده کارهایی اساسی برآیند و مثلاً به‌ عنوان نمایشگری برای سیستم‌های کنترل از راه دور مثل فناوری شبکه‌های سلولی و یا وای فای استفاده‌ شوند، عینک‌های هوشمند مدرن، رایانه‌هایی پوشیدنی هستند که می‌توانند برنامه‌های تلفن همراه موجود در خود را اجرا کنند. برای کنترل بعضی از آنها نیاز به استفاده از دست نیست و از طریق دستورات صوتی می‌توانند با اینترنت ارتباط برقرار کنند در حالی که برخی دیگر از دکمه‌های لمسی استفاده می‌کنند.

Smart Glasses / عینک هوشمند

مانند سایر رایانه‌ها، عینک‌های هوشمند نیز ممکن است اطلاعات را از حسگرهای داخلی یا خارجی جمع‌آوری کنند و از سایر ابزارها یا رایانه‌ها داده‌ها را بازیابی یا کنترل کنند. بعضی از این عینک‌ها از فناوری‌های بی‌سیم مانند بلوتوث، Wi-Fi و GPS پشتیبانی می‌کنند. مدل‌های معدودی از آنها سیستم عامل موبایل را اجرا می‌کنند و به عنوان پخش‌کننده رسانه‌ای قابل حمل برای ارسال فایل‌های صوتی و ویدیویی به کاربر با استفاده از هدست‌های بلوتوث یا وای‌فای می‌توانند مورد استفاده قرارگیرند. برخی از مدل‌های عینک هوشمند دارای قابلیت ثبت رخدادها و فعالیت‌های روزانه نیز هستند.

 


تاریخچه کوتاهی از عینک های هوشمند


اگر فکر می‌کنید از عمر عینک های هوشمند چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اشتباه می‌کنید. می‌توان گفت که قدمت عینک های هوشمند به دهه 1960 بازمی‌گردد. در سال 1967، ایوان ساترلند، دانشمند علوم رایانه، به کمک دانش آموزان خود شمشیر داموکلس (The Sword of Damocles) را ساخت. اگرچه این دستگاه ابتدایی بود و چندان شباهتی با عینک‌های هوشمند امروزی نداشت، بسیاری براین باورند که این دستگاه اولین سیستم صفحه نمایش واقعیت مجازی است که روی سرقرارمی‌گرفته‌است.

چند سال بعد در دهه‌های 1980 و 1990، محقق کانادایی استیو مان کار بر روی WearCamp (رایانه پوشیدنی) خود را آغاز و راه را برای عینک هوشمند رایانه‌ای هموار کرد.

Smart Glasses / عینک هوشمند

 


بهترین عینک های هوشمند سال 2019


بهترین عینک هوشمند: Vuzix Blade

smart glasses/ عینک هوشمند

با اینکه Vuzix Blades دارای فناوری‌های پیشرفته بسیاری است و ظاهری تقریباً مشابه عینک‌های معمولی دارد، درحال حاضر، بهترین عینک هوشمند موجود در بازار است.

Blades Vuzix مجهز به واقعیت افزوده (AR) بوده و اولین عینک هوشمندی است که از دستیار مجازی آمازون یعنی الکسا استفاده می‌کند. این عینک با استفاده از عدسی‌های شفاف هادی موج، تصاویر را در جلوی لنز سمت راست که تمام رنگی است، نمایش‌ می‌دهد. این عینک هوشمند از فناوری پردازش نور دیجیتال (DLP) استفاده می‌کند و دارای پردازنده چهار هسته‌ای ARM است که در کنار سیستم عامل اندروید کار می‌کند.

این عینک به دوربین جلویی 8 مگاپیکسلی مجهز بوده که قادر به ضبط فیلم‌های 1080p است و با لمس کنترل می‌شود. با وجود میکروفون‌های یکپارچه‌، استفاده از الکسا با دستورات صوتی کار آسانی است و می‌توانید تماس‌ها، پیام‌ها و پخش موسیقی و … را کنترل کنید.

به‌صرفه‌ترین: عینک هوشمند آفتابی TechKen

smart glasses/ عینک هوشمند

عینک های هوشمند با ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون واقعیت افزوده (AR) بدون شک عالی اما بسیار گران هستند. اگر به دنبال محصولی مقرون به صرفه می‌گردید، احتمالاً TechKen انتخاب مناسبی است.

TechKen شبیه یک عینک آفتابی معمولی به‌نظر می‌رسد که البته چند ویژگی هوشمند دارد. این عینک دارای یک هدست استریو است که بر روی قابی نصب‌شده‌ و هر یک از گوشی‌های آن می‌توانند از طریق یک اهرم تلسکوپی هیدرولیک به طور مستقل تنظیم شوند. این عینک هوشمند از بلوتوث برای اتصال بی سیم استفاده می‌کند و نه تنها با تلفن‌های هوشمند بلکه با کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ و تبلت نیز می‌تواند جفت شود.

گوشی‌های نصب شده روی این عینک به شما امکان می‌دهند به راحتی به موسیقی گوش‌ کنید و یا بر تماس‌هایتان کنترل داشته‌باشید. همچنین دو دکمه روی یکی از بازوهای عینک قرار گرفته است که می‌توان از آنها برای تنظیم صدا و اتصال عینک از طریق بلوتوث به دستگاه‌های دیگر استفاده کرد. دکمه افزایش صدا حتی می‌تواند به‌عنوان دکمه‌ شاتر برای عکس‌گرفتن با دوربین تلفن هوشمندتان استفاده‌شود.

بهترین عینک برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین: عینک هوشمند مدل  Epson Moverio BT-300FPV

smart glasses/ عینک هوشمند

به پرواز درآوردن هواپیماهای بدون سرنشین (و پهپادهای مشابه، مانند کوادکوپترها) برای اهداف تفریحی در چند سال اخیر بسیار پرطرفدار شده‌ است. با این حال، تماشای فیلم‌های هوایی در همان‌ لحظه بر روی صفحه نمایش کوچک گوشی هوشمند به هیچ وجه جالب نیست. با Epson Moverio BT-300FPV آشنا شوید.

عینک هوشمند Moverio BT-300FPV به شما امکان می‌دهد دقیقاً چیزی را ببینید که هواپیمای بدون سرنشینتان می‌بیند. این عینک صفحه نمایشی شفاف را ارائه می‌دهد که نه تنها نمای فوق‌العاده اول شخص (FPV) و امکان پخش ویدیوی دوربین هواپیمای بدون سرنشین را برایتان فراهم می‌آورد، بلکه به شما امکان‌ می‌دهد در حالی که پهپاد در معرض دیدتان قرار دارد، اطلاعات کلیدی پرواز را نیز کنترل‌ کنید. دوربین جلویی 5 مگاپیکسلی این هواپیمای بدون سرنشین قابلیت ضبط 1080p را دارد، در حالی که نمایشگر وضوح تصویری برابر با 1280 در 720 پیکسل و میدان دیدی 23 درجه را ارائه‌ می‌دهد. Epson Moverio BT-300FPV با وزن 71 گرمی، سبکترین عینک هوشمند دوربین دوچشمی Si-OLED در جهان است.

بهترین عینک برای ثبت فعالیت ورزشی: عینک هوشمند Vue

smart glasses/ عینک هوشمند

اگر بخواهید فعالیت‌های روزانه و تمرینات ورزشی خود و مواردی از این دست را حفظ کنید، ردیاب‌های بدنسازی بسیار عالی هستند اما آنها همه داده‌های مربوط به سلامتی کاربر را با برنامه‌های دیگر همگام‌سازی می‌کنند بنابراین، شما همیشه باید ازطریق تلفن هوشمند خود از جزئیات آن مطلع شوید. اینجاست که اهمیت عینک Vue مشخص می‌شود.

Vue عینک هوشمندی مناسب برای استفاده روزمره است. این عینک دقیقاً شبیه یک عینک معمولی بوده با ویژگی‌های قابل توجهی است و در این میان، ثبت فعالیت بهترین آنهاست. این عینک هوشمند، تعداد قدم‌ها میزان کالری مصرفی و مسافت طی شده را ثبت می‌کند و اگر مدت زیادی نشسته‌ باشید به شما یادآوری می‌کند که حرکت کنید.

عینک Vue دارای بلندگوهای هدایت استخوانی بی سیم است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به استفاده از دستتان به موسیقی گوش‌ دهید و تماس های تلفنی خود را کنترل‌کرده و حتی مسیریابی کنید.

 

بهترین عینک برای شرکت‌ها: عینک هوشمند گوگل مدل Google Glass Enterprise Edition

smart glasses/ عینک هوشمند

بدون شک شناخته شده‌ترین عینک هوشمند موجود در بازار Google Glass است که مفهوم عینک های هوشمند را رایج کرده است. نسخه سازمانی Google Glass سال گذشته به بازار آمد و این همان عینکی است که برای موفقیت در کسب و کارتان به آن نیاز دارید. Google Glass Enterprise Edition به گونه‌ای طراحی شده تا مناسب جریان کار روزانه سازمان‌ها باشد. این عینک به کارکنان کمک می‌کند تا با از بین بردن عوامل برهم‌زننده تمرکز، آنها را مشغول به کار و متمرکز بر آن نگاه‌ دارد. این عینک را می‌توان بدون دست کنترل کرد، زیرا تنها یک دستور صوتی سریع «Ok Glass» تنها کاری است که باید برای استفاده از برنامه انجام‌ دهید. با استفاده از Google Glass Enterprise Edition، کارمندان می‌توانند به فیلم های آموزشی دسترسی یابند، تصاویری حاشیه نویسی‌شده با دستورالعمل‌های دقیق را مشاهده‌ کنند، چک لیست تضمین کیفیت را مدیریت‌کنند و…

امکانات این عینک به اینجا ختم نمی‌شود؛ Google Glass به کارمندان امکان می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، تخصص خود را به اشتراک بگذارند و آنچه می‌بینند برای همکاری و عیب‌یابی درلحظه به کار گیرند.

 

عینک هوشمند هواوی مدل Huawei X Gentle Monster

 

هواوی نخستین عینک هوشمند خود را با همکاری یک شرکت عینک‌سازی کره‌ای با نام Gentle Monster ساخته است. هواوی در کل 5 نوع عینک هوشمند ساخته تا بتوانید از میان قاب‌ها و لنزهای مختلف انتخاب‌ کنید. این عینک‌ها دارای دو بلندگو و میکروفون است که به شما امکان می‌دهد با دوبار ضربه‌ زدن بر دسته‌های آن مستقیما به تماس‌هایتان پاسخ‌ دهید. کاربران می‌توانند با یک دستیار مجازی ارتباط برقرارکرده و به موسیقی گوش‌دهند.

تکنولوژی هوش مصنوعی کاهش صدای بلوتوث به‌ کار رفته در این دستگاه نیز برای بهبود کیفیت تماس وجود دارد. عینک‌های هوشمند به صورت بی سیم در داخل کیف عینک شارژ شده و با استاندارد IP67 دربرابر گرد و غبار و آب مقاوم است. تنها با یک بار شارژ می‌توانید تا 2.5 ساعت تماس برقرار کرده یا موسیقی گوش‌ کنید. برای شارژ عینک آن را در کیف مخصوص خود قرار دهید و با چندین بار شارژ زمان پخش را تا 8.5 ساعت بالا ببرید. چندین سنسور داخل عینک برای کنترل صوتی اتوماتیک قرار دارند. اگر عینک را از روی چشمان خود بردارید، پخش موسیقی متوقف می‌شود و اگر دوباره عینک را روی چشمان خود قرار دهید، پس از 15 ثانیه دوباره موسیقی پخش خواهد شد.

 

عینک هوشمند سامسونگ Samsung AR Glasses

کلوپ آنلاین هلندی گلکسی اخیراً از یک درخواست ثبت اختراع از کمپانی سامسونگ خبرداده‌است که کلیت برنامه‌های این شرکت کره‌ای را برای هدست AR خود مشخص‌ می‌کند. طبق این درخواست، عینک‌های AR سامسونگ دارای دو صفحه نمایش و دو دوربین مجزا برای هر چشم و چیزی شبیه بلندگوی کوچک یا سوراخ‌های تهویه خواهد بود.

علاوه بر این یکی از تصاویر، کابلی را در پایین دسته راست عینک AR نشان می‌دهد که  مشخص نیست این کابل برای شارژ دستگاه است یا اینکه هدست برای عملکرد نیاز به اتصال سیمی با یک دستگاه هوشمند همراه دارد.

هنوز مشخص نیست که آیا سامسونگ در آینده برنامه‌ای جدی برای توزیع عینک AR در بازار دارد یا خیر اما با این وجود شایان ذکر است که این کمپانی به خاطر بازی واقعیت مجازی این شرکت یعنی Gear VR طی یک سال گذشته بسیار آرام بوده است. آیا دلیل این امر این است که این غول کره جنوبی اکنون واقعیت افزوده را آینده این صنعت می‌داند؟ فقط باید صبر کنیم و ببینیم.

عینک هوشمند اپل

 

Smart Glasses / عینک هوشمند اپل

اپل اخیراً درخواست ثبت اختراع جدیدی ارائه داده است که حاکی از دستگاهی است که بر روی سر نصب می‌شود و دارای صفحه نمایشی شفاف است. در حالی که این توصیف می‌تواند شامل هر دستگاهی که بر روی سر قرار می‌گیرد شود، ولی شایعات زیادی وجود دارند که همگی اشاره به ساخت یک عینک واقعیت مجازی اپل دارند. گزارش‌های قبلی حاکی از آن است که عینک های AR اپل بیشتر اطلاعات را زمانی نشان می‌دهند که به یک آیفون متصل‌ باشند و تمام محاسبات سنگین را همین تلفن برعهده داشته‌ باشد. در نتیجه، عینک های AR اپل از نظر سخت افزاری سبک خواهند بود. شایعات اشاره به عرضه عینک هوشمند اپل در سال 2020 دارند.

 

همه چیز اشاره به این مورد دارند که عینک های هوشمند، مورد جدیدی است که شرکت‌های تکنولوژی سر آن به رقابت خواهند پرداخت. در این مطلب مروری بر عینک هوشمند و بهترین مدل‌های آن داشتیم. نظر شما درباره این دستگاه‌ها چیست؟ آیا روزی عینک های هوشمند جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهد شد؟